Jinekolojide Robotik Cerrahi

ROBOTİK CERRAHİ

Robotik Cerrahi Nedir?

Robotik cerrahi ya da robotik jinekoloji, minimal invaziv cerrahi tekniklerdeki en son yeniliklerden biridir. Robotik bir sistemle kontrol edilen, dar, ışıklı bir dürbün ve minyatür aletler kullanan jinekolojik onkoloji uzmanları, bir kadının üreme organlarını etkileyen çeşitli durumları tedavi edebilmektedir.

Robotik cerrahi, tipik olarak açık cerrahi yaklaşımlardan ziyade laparoskopik tedavilerde kullanılır. Laparoskopik cerrahinin eksik olan yanlarını; eklemli aletler ve iki boyutlu görüntüleme gibi eksiklikleri giderebilmek için robotik cerrahi geliştirilmiştir.

Robot cerrahinin amacı, açık ameliyat ile gerçekleştirilecek ameliyatları minimal invaziv prosedürlere dönüştürerek uygulamaktır. Robotik cerrahi sayesinde hastanın iyileşme süreci oldukça kısalmaktadır; ameliyat sonrası daha az ağrı, daha küçük ve estetik açıdan daha az kesikler, daha kısa süreli hastanede kalış, daha kısa iyileşme süresi ve daha hızlı günlük rutine dönüş gibi avantajları bulunmaktadır.

Jinekolojide Robotik Cerrahi Nedir?

Robotik Jinekoloji uzmanlık ve cerrahisi; rahim, yumurtalıklar, fallop tüpleri, serviks ve vajinayı içeren iç kadın üreme sistemi organlarını kapsamaktadır.

Şiddetli pelvik ağrı, endometriozis, miyomlar, anormal kanama, pelvik organ sarkması ve kanser gibi jinekolojik durumlar kadınlarda yaygın görülmekte ve tıbbi müdahale gerektirebilmektedir. Hastalığın tanısına göre; yaşam tarzında yapılan değişiklikler, ilaçlar ve diğer opsiyonlar semptomlarınızı hafifletmediği takdirde, uzman jinekoloğunuz ameliyat önermektedir.

Robotik jinekoloji cerrahi, minimal invaziv cerrahi tekniklerdeki en son yeniliklerdendir. Jinekolojik cerrahlar, robotik cerrahi ile programlanmış bir sistem aracığıyla kontrol edilen dar, ışıklı bir dürbün ve aletler kullanarak, bir kadının üreme organlarını etkileyen birçok durumu tedavi edebilir.

Geleneksel açık cerrahi ile jinekologlar, tedavi için alana erişmek amacıyla büyüt boyutta bir kesi yapmak durumundadır. Laparoskopik cerrahi ile jinekolog; birkaç küçük kesiden robotik cerrahi sistemini oluşturan dürbün ve aletleri tutarak kontrol eder. Robotik jinekoloji cerrahi laparoskopiye benzese de temel fark bu alanda uzmanlaşmış jinekoloğun cerrahi aletleri nasıl kontrol ettiğidir.

Dr.Derman Başaran, bu gelişmiş robotik prosedürleri gerçekleştirmek için gerekli oldukça uzmanlaşmış eğitime sahiptir ve bunlardan yüzlercesini gerçekleştirdiği için, hastaların mümkün olan en iyi sonuçları almasını sağlayabilir.

Robotik Cerrahi Jinekolojide Hangi Ameliyatlarda Kullanılır?

Robotik cerrahiyi kullanarak, deneyimli jinekolojik uzmanlar aşağıdaki gibi durumları tedavi edebilirler:

Robotik Cerrahi ile Jinekoloji Ameliyatları Nasıl Yapılır?

Robotik cerrahi sistemler şunları içermektedir:

• Uzman jinekoloğun el kontrollerini kullanarak kapsam ve aletleri kontrol ettiği; osiloskopun görüntülerini ekran aracılığıyla görüntüleyebildiği bir konsol
  • Aletleri tutmak için kolları olan robotik bir sistem
  • İşlem uygulanacak bölgenin 3 boyutlu görüntülenmesini sağlayacak kamera
  • İşlemi gerçekleştirecek jinekoloji uzmanının el hareketlerini hassas mikro hareketlere çevirebilen bilekli aletler

Konsolda oturan jinekoloji uzmanı, en hassas ve karmaşık prosedürleri küçük kesiler ile son derece özenli bir şekilde gerçekleştirir. Robotik sistem programlanamaz. Kendi başına herhangi bir hareket yapması söz konusu değildir. Tamamen jinekoloji uzmanının yönlendirmesi ile tedavi gerçekleştirilir.

İşlemin önemli bir parçası, hastanın yanında ameliyat masasında duran ve ince dikiş gibi görevlere yardımcı olmak için bir aksesuar portunu manuel olarak manipüle eden asistan cerrahtır.

Dr.Derman Başaran robotik jinekoloji cerrahi kullanarak aşağıdaki gibi prosedürler gerçekleştirir:
  • Rahim ve yumurtalıklar korunarak robotik olarak endometriozis odaklarının çıkartılması
  • Rahimi çıkarmak için robotik histerektomi
  • Rahim korunarak miyomların çıkartıldığı robotik myomektomi
  • Rahim ve vajinadaki sarkıklıkların tedavi edildiği ürojinekolojik pelvik taban cerrahisi.
  • Robotik Cerrahi Avantajları Nelerdir?

• Hastalarda tedavi esnasında ve sonrasında daha az ağrı olur.
  • Tedavi esnasında küçük kesiler kullanıldığı için kanama miktarı az olur.
  • Geleneksel ameliyatlarla kıyaslandığında daha az komplikasyon riski vardır.
  • Geleneksel tedavilerde büyük kesiler açılır. Bu durum ameliyat sonrasında radyoterapi ya da kemoterapi uygulanacak hasta için yaranın iyileşmesini beklemeyi gerektirir. Ancak robotik cerrahi ile küçük kesiler kullanıldığı ve iyileşme süresi kısa olacağından dolayı ek tedavi süresi için beklemeye gerek yoktur.
  • Küçük kesiler açılması; hastanın vücudunda büyük boyutta skar izi taşımaması yönünden avantajlıdır.
  • Alanında uzmanlaşmış bir jinekoloji uzmanı için robotik cerrahi ile tedavi yöntemi oldukça kolaylık sağlamaktadır.
  • Da Vinci Cerrahisi Nedir?

Da Vinci Cerrahi Sistemi ile jinekoloji uzmanlarının karmaşık minimal invaziv cerrahi işlemleri kesin ve doğru prosedürlerle gerçekleştirmesi mümkündür. Jinekoloji uzmanının yeteneklerini genişletmek ve geleneksel açık ameliyata alternatif sunmak için tasarlanmış gelişmiş bir robotik sistemdir.

Da Vinci prosedürleri; kalp, üroloji, jinekoloji, pediatri ve genel cerrahi dahil olmak üzere uzmanlık alanlarında çeşitli koşullar için uygulanmaktadır. Da Vinci Sistemi on binlerce prosedürde başarıyla kullanılmıştır.

Günümüzde daha fazla kadın, minimal invaziv histerektomi ve diğer tedaviler için geleneksel laparoskopi ya da vajinal cerrahiye kıyasla Da Vinci Cerrahisini tercih etmektedir.

Da Vinci Cerrahi Sistemi, jinekoloji uzmanına şunları sağlamaktadır:

• Ameliyat esnasında hassasiyet, el becerisi ve kontrol
    • Büyük boyuttaki kesilerden çok 1-2 cm’lik kesiler yapma olanağı

Da Vinci Cerrahi Sistemi şunlardan oluşur:

• Ergonomik olarak tasarlanan cerrah konsolu
    • Dört etkileşimli robotik kolu olan hasta arabası
    •  3D yüksek performanslı bir görüntü sistemi ve patentli EndoWrist enstrümanları

Da Vinci Cerrahi Sistemi, işlemi gerçekleştiren jinekoloji uzmanının gerektiğinde saatlerce ayakta ameliyat gerçekleştirdiği, bükülemeyen ya da dönemeyen uzun şaftlı, elde tutulan aletlerin kullanıldığı geleneksel açık ameliyatlarla kıyasladığımızda hem hasta hem de doktor için önemli bir gelişmedir.

Da Vinci Cerrahi Sistemin;

• Daha fazla cerrahi hassasiyet
    • Artan hareket aralığı
    • Geliştirilmiş el becerisi
    • Çıplak gözle görülemeyen alanlar da dahil olmak üzere gelişmiş görselleştirme
    • Ulaşılması zor alanlara daha iyi erişim
    • Kanserden etkilenmeyen sağlıklı dokuyu yedekleme yeteneği gibi oldukça önemli avantajları vardır.

Robotik Jinekolojik Cerrahi Ankara

Dr.Derman Başaran’ın robotik jinekoloji cerrahi ile Ankara’da gerçekleştirdiği tedaviler aşağıda sıralanmıştır.

• Robotik histerektomi, robotik cerrahi ile rahim alınması
    • Robotik yumurtalık kisti ameliyatı
    • Robotik myomektomi
    • Robotik rahim kanseri tedavisi
    • Robotik rahim sarkıklığı tedavisi
    • Robotik endometriozis cerrahisi.

Konu ile ilgili makaleme https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33128120/ bu linkten ulaşabilirsiniz