Artmış Rahim Kanaması

Artan Rahim Kanaması; Rahim iki katmana sahiptir. İnce iç tabakaya endometrium denir. Kalın dış kas duvarı myometriumdur (myo = kas). Menstrüasyon, yumurtlamadan 10 ila 14 gün sonra ortaya çıkar. Düzenli olarak yumurtlayan ve adet gören kadınlarda yumurtalıkların östrojen hormonu üretmesi, hamileliğe hazırlık olarak endometriumun her ay kalınlaşmasına neden olur.

Kadın hamile kalmazsa, adet döneminde endometriyal zar dökülür. Menopozla birlikte yumurtalık hormonu üretimi büyük ölçüde durur ve rahim duvarının büyümesi ve dökülmesi durur. Normal şartlar altında, bir kadının her adet döngüsü sırasında (5 yemek kaşığı veya 80 mL'den az) sınırlı kanaması olacaktır.

Düzensiz veya aşırı düzenli adet kanaması olan hastalarda kanama anormal rahim kanaması olarak kabul edilir. Hormon tedavisi görmeyen bir kadın menopoza girdiğinde ve adet döngüsü bittiğinde herhangi bir rahim kanaması anormal kabul edilir.

Birçok farklı durum anormal uterin kanamaya neden olabilir.

Artan Rahim Kanaması Belirtileri

• Ağır adet kanaması.
  • Birçok pıhtı veya büyük pıhtılarla kanama.
  • 7 günden fazla süren kanama.
  • Son döngüden 21 günden daha kısa sürede meydana gelen kanama
  • Son döngüden 35 gün sonra meydana gelen kanama. boyama
  • Dönemler arasında kanama.

Artan Rahim Kanamasının Nedenleri

Genç kızlarda anormal vajinal kanama – Ergenlik öncesi kanama (bir kızın hayatındaki ilk dönem) her zaman anormaldir. Travma, yabancı bir nesne (oyuncak, bozuk para veya tuvalet kağıdı gibi), genital bölgenin tahrişi (köpük banyosu, sabun, losyon veya enfeksiyon nedeniyle) veya idrar yolu sorunlarından kaynaklanabilir. Cinsel istismar sonucunda da kanama olabilir.

Ergenler – Birçok kız ilk adet döneminden sonraki ilk birkaç ayda düzensiz kanama yaşar. Kızın hormonal döngüsü ve yumurtlaması normale döndüğünde bu genellikle tedavi olmaksızın düzelir. Bu süreden sonra düzensiz kanama devam ederse veya kanama ağırsa ileri değerlendirme gereklidir.

Ergenlerde anormal kanama, hamilelik, enfeksiyon ve kanama bozukluğu veya diğer tıbbi durumlar dahil olmak üzere tüm premenopozal kadınlarda kanamaya neden olan koşullardan herhangi biri olabilir.

Premenopozal kadınlar - Birçok farklı durum, kadınlarda ergenlik ve menopoz arasında anormal kanamaya neden olabilir. Yumurtlama sırasında hormon seviyelerindeki ani değişiklikler vajinal lekelenmeye veya az miktarda kanamaya neden olabilir. Hormonal doğum kontrol yöntemleri kullanan premenopozal kadınlarda da düzensiz veya öngörülemeyen kanamalar olabilir.

Bazı kadınlar düzenli olarak yumurtlamazlar ve öngörülemeyen hafif veya ağır vajinal kanama yaşayabilirler. Düzensiz yumurtlama, reprodüktif yıllarda herhangi bir zamanda meydana gelebilir, ancak en yaygın olarak adetlerin ilk başladığı ve perimenopoz sırasında görülür.

Hormonal doğum kontrolü – Hormonal doğum kontrolü (örneğin hap, yüzük, bant) kullanan kızlar ve kadınlar, adet dönemleri arasında “ani” kanama yaşayabilir. Bu ilk birkaç ay içinde ortaya çıkarsa, bunun nedeni rahim iç tabakasındaki değişiklikler olabilir. Birkaç aydan uzun sürerse, değerlendirme gerekebilir ve/veya farklı bir doğum kontrol hapı önerilebilir.

Menopoz geçişindeki kadınlar – Menstrüel dönemleri sona ermeden önce kadınlar menopoz geçişi veya perimenopoz denilen bir dönemden geçerler. Menopoz geçişi sırasında, yumurtlama daha az düzenli hale geldiğinden adetlerin zamanlaması değişmeye başlar.

Perimenopozal kadınlarda yumurtalıklar östrojen üretmeye devam ederken progesteron salgısı azalır. Bu hormonal değişiklikler endometriumun büyümesine ve fazla doku üretmesine neden olarak polip veya endometriyal hiperplazi (kalınlaşma) olasılığını artırır.
Teşhis Prosedürleri

Endometrial biyopsi

Gerekirse artan vajinal kanamanın nedenini anlamak için doku teşhisine ihtiyaç vardır. Bu işlemler çoğunlukla ofis koşullarında anestezi gerektirmeden yapılabilmektedir.

histereskopi

Bazı durumlarda doktorun doğrudan kamera ile rahim içine bakması gerekir, bu histereskopi denilen bir yöntemle ameliyathane şartlarında yapılır.
Ameliyatsız Tedaviler

Artan vajinal kanamaların büyük çoğunluğu ameliyata gerek kalmadan tedavi edilebilir.

Endometriyal Hormon Rahim İçi Cihazı

Rahim içine yerleştirilen hormon spiralleri hem doğum kontrolü hem de kanama tedavisi için kullanılmaktadır.
Histerektomi (rahim alınması)

Nadiren diğer yöntemlere yanıt alınamadığında artan kanamanın tedavisinde rahimin alınmasına yönelik histerektomi ameliyatı ile kesin sonuca ulaşılır. Deneyimli bir cerrah ile çoğu vakada bu işlem laparoskopik/robot olarak tamamlanabilir.

Rahim almak için kullanılan cerrahi prosedürleri değerlendirdiğim akademisyen. Çalışmalarıma https://link.springer.com/article/10.1245/s10434-020-09265-0 adresinden ulaşabilirsiniz.

Yaşama Randevu Alın !