Artmış Rahim Kanaması

Artmış Rahim Kanaması Nedir?

Artmış Rahim Kanaması; Rahim içi iki katmana sahiptir. İnce iç katmana endometriyum denir. Kalın dış kas duvarı miyometriyumdur (miyo = kas) . Menstrüasyon, yumurtlamadan 10 ila 14 gün sonra ortaya çıkar. Düzenli olarak yumurtlayan ve adet gören kadınlarda yumurtalıkların östrojen hormonu üretimi, gebeliğe hazırlanırken her ay endometriyumun kalınlaşmasına neden olur.

Kadın hamile kalmazsa, adet döneminde endometriyal zar dökülür. Menopozla birlikte yumurtalık hormonu üretimi büyük ölçüde durur ve rahim duvarının büyümesi ve dökülmesi durur. Normal şartlar altında, bir kadında her adet döneminde sınırlı miktarda kanama olur (5 yemek kaşığı veya 80 mL’den az).

Düzensiz veya aşırı düzenli âdet kanaması meydana gelen hastalarda kanamanın anormal rahim kanaması olduğu kabul edilir. Hormon tedavisi almayan bir kadın menopoza girdiğinde ve adet döngüsü sona erdiğinde, herhangi bir rahim kanaması anormal kabul edilir.

Anormal rahim kanamasına birçok farklı durum neden olabilir

Artmış Rahim Kanaması Belirtileri

• Yoğun âdet kanaması.
  • Birçok pıhtı veya büyük pıhtı içeren kanamalar.
  • 7 günden fazla süren kanama.
  • Son döngüden 21 günden daha kısa sürede meydana gelen kanama
  • Son döngüden 35 gün sonra meydana gelen kanama.
  • Lekelenme
  • Dönemler arasında kanama.

Artmış Rahim Kanaması Sebepleri

Genç kızlarda anormal vajinal kanama – Ergenlik öncesi bir kanama (bir kızın hayatındaki ilk dönem) her zaman anormaldir. Travma, yabancı cisim (oyuncaklar, madeni paralar veya tuvalet kağıdı gibi), genital bölgenin tahrişi (köpük banyosu, sabunlar, losyonlar veya enfeksiyon nedeniyle) veya idrar yolu problemlerinden kaynaklanabilir. Cinsel istismar sonucu da kanama meydana gelebilir.

Ergenler – Birçok kızda, ilk adet döneminden sonraki ilk birkaç ay boyunca düzensiz kanamalar görülür. Kızın hormonal döngüsü ve yumurtlaması normalleştiğinde bu genellikle tedavi olmaksızın düzelir. Düzensiz kanama bu sürenin ötesinde devam ederse veya kanama ağırsa, daha ileri değerlendirme gereklidir.

Ergenlerde anormal kanama, hamilelik, enfeksiyon ve kanama bozukluğu veya diğer tıbbi hastalıklar dahil olmak üzere tüm premenopozal kadınlarda kanamaya neden olan durumlardan herhangi biri de olabilir.

Premenopozal kadınlar – Pek çok farklı durum, ergenlik ve menopoz arasında kadınlarda anormal kanamaya neden olabilir. Yumurtlama sırasında hormon seviyelerindeki ani değişiklikler vajinal lekelenmeye veya az miktarda kanamaya neden olabilir. Hormonal doğum kontrol yöntemlerini kullanan menopoz öncesi kadınlarda da düzensiz veya öngörülemeyen kanamalar meydana gelebilir.

Bazı kadınlar düzenli olarak yumurtlamaz ve öngörülemeyen hafif veya ağır vajinal kanama yaşayabilir. Düzensiz yumurtlama, dönemlerin ilk başladığı zaman ve perimenopoz sırasında en sık görülmesine rağmen, üreme yıllarında herhangi bir zamanda ortaya çıkabilir.

Hormonal doğum kontrolü – Hormonal doğum kontrolü (ör. Haplar, yüzük, yama) kullanan kızlar ve kadınlar adet dönemleri arasında “ani” kanama yaşayabilir. Bu, ilk birkaç ay içinde meydana gelirse, rahim iç yüzeyindeki değişikliklerden kaynaklanıyor olabilir. Birkaç aydan fazla sürerse, değerlendirme gerekebilir ve / veya farklı bir doğum kontrol hapı önerilebilir.

Menopoz geçişindeki kadınlar – Adet dönemleri sona ermeden önce, kadınlar menopoz geçişi veya perimenopoz adı verilen bir dönemden geçer. Menopoz geçişi sırasında, yumurtlama daha az düzenli hale geldikçe adetlerin zamanlaması değişmeye başlar.

Perimenopozal kadınlarda yumurtalıklar östrojen üretmeye devam ederken progesteron salgısı azalır. Bu hormonal değişiklikler, endometriyumun büyümesine ve fazla doku üretmesine neden olarak poliplerin veya endometriyal hiperplazinin (kalınlaşma) olasılığını artırabilir.

Tanısal İşlemler

Endometrial Biyopsi

Gerekli hallerde artmış vajinal kanamanın nedenini anlamak için doku tanısına ihtiyaç duyulur. Bu işlemler çoğunlukla anestezi gerektirmeden ofis koşullarında yapılabilir.

Histeroskopi

Bazı durumlarda hekimin rahim içine doğrudan kamera ile bakması gerekir, bu işlem ameliyathane şartlarında histeroskopi adı verilen bir yöntemle yapılır.

Cerrahi Olmayan Tedaviler

Artmış vajinal kanamaların çok büyük bir kısmı cerrahiye ihtiyaç duymadan tedavi edilebilirler.

Endometrial Hormonlu Rahim İçi Araç

Rahim içine yerleştirilen hormonlu spiraller hem gebelikten korunma sağlarken hem de kanama tedavisinde kullanılır.

Histerektomi (Rahim Alınması)

Nadiren başka yöntemlere cevap alınmadığında rahimin alınması histerektomi ameliyatı ile artmış kanamaların tedavisinde kesin sonuca ulaşılır. Deneyimli bir cerrah ile vakaların çok büyük bir kısmında laparoskopik/robotik olarak bu işlem tamamlanabilir.

Rahimin alınmasında kullanılan cerrahi işlemleri değerlendirdiğim akademik çalışmama https://link.springer.com/article/10.1245/s10434-020-09265-0 linkinden ulaşabilirsiniz.