Rahim Kanseri

Rahim Kanseri (Endometrium)

Rahim kanseri nedir ve belirtileri nelerdir konusu son derece önemli ve üzerinde durulması gereken konulardır. Çünkü kadınlarda görülen kanser türleri arasında oldukça yüksek bir orana sahiptir. İlerleyen yaşlarla birlikte görülme sıklığı da artan rahim kanserlerinin erken teşhisi ile tedavi şansı da yüksektir. Genel olarak kanser türlerinde erken teşhis, tedavi ve iyileşme oranını yükseltir. Kanser türlerinin teşhisi için de kişilerin öncelikle kanser türleri hakkında bilgi alması ve özellikle belirtilerinin bilinmesi gerekir.

Rahim Kanseri (Endometrium) Nedir?

Endometrium kanseri, bazen doğrudan rahim kanseri olarak da adlandırılır, rahim duvarının içini döşeyen tabakadan kaynaklanan bir tümördür. Kadın üreme organlarının en sık rastlanan kanseridir. Bununla beraber, çoğu zaman erken evrede rastlanır ve cerrahi olarak tam olarak tedavi edilmesi mümkündür. Endometrium kanserinin nasıl geliştiğini anlamak için öncelikli olarak rahim yapısını anlamakta fayda vardır.

Rahim, vajinanın tepesinde bulunan ve üreme dönemindeki âdet kanamalarından ve gebelik sırasında fetüsün taşınmasından sorumlu organdır. Endometrium ya da rahim içi zarı rahmin iç tabakasını oluşturur ve menopoz sonrası incelerek âdet kanamalarının bitimiyle işlevini yitirir.

Normal koşullarda hücreler kişilerin sağlıklı bir yaşam sürmesi için belirli bir düzende büyür, bölünür ve sonrasında işlevini tamamladığında da ölür. Ancak başta rahim bölgesi olmak üzere vücudumuzdaki bazı hücreler işlevlerini tamamladıkları halde ölmez ve kontrolsüz biçimde büyümeye devam ederler. Bu kontrolsüz biçimde gerçekleşen büyüme komşu dokulara da zarar verir ve zamanla kanser hücresine dönüşürler.

Rahim Kanseri Nedenleri Nelerdir?

Rahim kanserinin nedeni, vücuttaki kadın hormone olan östrojenin uzun süre normal seviyelerin üzerinde seyretmiş olmasıdır. Östrojenler rahim zarını kalınlaştırırlar ve buradaki kanserleşmeye katkıda bulunurlar. Vücuttaki fazla östrojenin temel sebebi iç üretimin fazla olmasıdır fakat bazen dışarıdan alınan ilaçlara bağlı da bu durum ortaya çıkabilir. Rahim kanseri neden olur merak edenler için başlıca sebepleri;

• Dışarıdan verilen fazla östrojenler
  • İçeriden kaynaklanan östrojen fazlalığı nedenleri
  • Kalıtsal faktörler

Rahim Kanseri Belirtileri Nelerdir?

Rahim kanserinin en yaygın belirtisi anormal vajinal kanamadır. Hâlâ adet dönemleri yaşayan bir kadında anormal kanama adet dönemleri arasında kanama veya ağır adet kanaması olarak kendini gösterir. Menopoz sonrası bir kadında, herhangi bir vajinal kanama, sadece bir damla kan olsa bile anormal kabul edilir. Bu özellikle menopozal hormon tedavisi almayan kadınlar için geçerlidir. Bunun yanı sıra rahim kanseri belirtileri şöyledir;

• Vajinal kanamalar
  • Adet gören kadınlarda adet olmadığı zamanlarda kanama
  • Kanlı olmayan anormal akıntı (İlgili yazımı incelemek için https://drdermanbasaran.com/vajinal-akinti-ve-kasinti/ linkinden ulaşabilirsiniz. )
  • Menopoz sonrası kanama
  • Pelvik ağrı
  • Adet süresinin uzaması
  • Cinsel ilişki sırasında ağrı
  • Kilo kaybı

Menopozal hormon tedavisi alan kadınlarda genellikle tedavinin ilk birkaç ayında vajinal kanamalar olur. Bununla birlikte, hormon tedavisi görüyorsanız ve kanamanız varsa, doktorunuza veya hemşirenize danışmalısınız. Endometrium kanseri olgularının çok büyük bir kısmı menopoz sonrasında görülmekle beraber, tüm yaştaki anormal kanamaların dikkatle değerlendirilmesi gereklidir Anormal uterin kanama (Artmış rahim kanaması). Endometrium kanseri tanısı rahim duvarından biyopsi alınarak koyulur. Yukarıda da belirtildiği üzere, bu kanser çoğunluklar erken evrede saptanır ve uygun cerrahi tedavi ile vakaların büyük bir çoğunluğu ek tedaviye gereksinim olmadan iyileştirilebilir.

Rahim Kanseri Tanı Yöntemi

Rahim kanseri tanısı, rahim duvarından bir biyopsi alınarak koyulur. Teşhisi için sıklıkla tercih edilen testler ve tanı yöntemleri aşağıdaki gibidir;

• Histopatoloji için doku örneklemesi – Endometriyal karsinom, endometriyal biyopsi, küretaj veya histerektomi örneğindeki karakteristik bulgulara dayanan histolojik bir tanıdır.
  • Endometrial biyopsi, endometriyal kanser için en sık kullanılan testtir ve menopoz sonrası kadınlarda doğru sonuçlar verir. Doktor muayenehanesinde yapılabilir. Rahim ağzından rahim içerisine çok ince, esnek bir tüp yerleştirilir. Daha sonra aspirasyon kullanılarak tüpten az miktarda endometriyum alınır. Alınan sonuçlar patolojiye gönderilip sonuç beklenir.

Rahim Kanseri Evreleri

Endometrial kanser teşhis edildiğinde, sonraki adım evresini belirlemektir. Evreleme, bir kanserin yayılmasını tanımlamak için kullanılan bir sistemdir. Rahim kanseri evreleri tedaviye başlanması ve daha da önemlisi tedaviden elde edilecek başarıyı belirleyen faktörlerden biridir. Bu yüzden kanser teşhisinin ardından evresinin tespiti sağlanır. Endometrium kanserinde evreler ve bu evrelerin özellikleri şöyledir;

• Evre 1: Bu evrede genel olarak kanser yalnızca rahim bölgesinde bulunur ve yayılma göstermemiştir. Tedavide başarı oranının en yüksek olduğu evrelerden biridir.
  • Evre 2: Bu evrede rahmin yanı sıra tümörlü doku, rahim ağzının destek bağ dokularına da yayılmış olur.
  • Evre 3: Bu evrede ne yazık ki tümörlü doku rahmin dışına da yayılım göstermiştir. Lenf bezlerine kadar yayılım gösterebilir.
  • Evre 4: Bu evrede kanser artık en uzak organlara bile yayılım göstermiş olabilir. Tedavide başarı oranının en az olduğu evredir. Rahim kanseri 4. evre yaşam süresi 5 yıl için %20 oranında olarak öngörülmektedir.

Kanserin diğer organlara yayıldığına dair işaretler olup olmadığı (bu, fizik muayene, karın ve pelvisin manyetik rezonans görüntülemesi [MRI], göğüs röntgeni veya diğer görüntüleme testlerine göre belirlenebilir)

Rahim Kanseri Tedavi Yöntemleri

Rahim kanseri tedavisi için ilk etapta uygulanan tedavi yöntemi cerrahi tedavilerdir. Cerrahi – Ameliyat genellikle kanserin rahmin kas duvarını ne kadar derin istila ettiğini belirlemek için yapılır. Aynı zamanda rahim, yumurtalıklar ve fallop tüpleri alınarak kanser tedavi edilebilir. Ameliyat genel anestezi ile ameliyathanede yapılır ve çoğu kadın ameliyattan sonra birkaç gün hastanede kalır.

Laparoskopik/Robotik Cerrahi

Rahim kanseri robotik cerrahi yöntemi ile son yıllarda başarılı bir tedavi süreci göstermektedir. Minimal invazif cerrahi, klasik açık cerrahi ile karşılaştırıldığında belirgin iyileşme avantajları sunar. Yapılan araştırmalar endometrium kanseri cerrahisinin laparoskopik veya robotik olarak güvenle yapılabildiğini göstermiştir.

Sentinel Lenf Nodu Biyopsisi

Endometrial kanser cerrahisinin bir parçası olan lenf nodu bezlerinin örneklenmesinde son yıllarda yapılan araştırmalar tüm lenf bezlerinin çıkarılması yerine tümörün döküldüğü ilk lenf bezlerinin çıkarılmasının hastalar için daha az cerrahi risk taşıdığını göstermiştir.

Rahim Kanserinde Uzman Seçimi

Hem laparoskopik/robotik cerrahi hem de sentinel lenf nodu biyopsisi işlemleri, bu konuda eğitimli jinekolojik onkoloji cerrahları tarafından gerçekleştirilmelidir. Standart cerrahi tedaviyi rahim ve yumurtalıkların çıkartılması ve lenf bezlerinin örneklenmesi oluşturur. Özellikli eğitim gerektiren bu cerrahi tedavide en iyi sonuçlar jinekolojik onkoloji cerrahisi uzmanları tarafından sunulabilir.

Dr. Derman Başaran, 10 yılı aşkın bir süredir sadece kadın kanserleri ve ilişkili durumlar ile ilgilenen ve hem yurtiçinde hem de yurtdışında en üst düzey kurumlarda eğitim almış ve hizmet etmiş bir hekimdir. Bir klinikteki uzman hekim kadrosu sadece kadın kanserleri ile ilgilendikleri zaman hastaların aldıkları bakım ve tedavi başarısı da en üst düzeyde olmaktadır. Hastalığınızın tedavisinde en başarılı sonuçlar için tedavi olduğunuz merkezde jinekolojik onkoloji cerrahisi uzmanlarının bulunduğundan emin olunuz. Rahim kanseri Ankara bölgesinde iyi bir tedavi süreci geçirmek istiyorsanız uzmanımızla görüşebilirsiniz.

Rahim Kanseri tanı ve tedavi amacıyla randevu oluşturmak için TIKLAYIN.

Karında şişliğe ek olarak hazımsızlık, iştahsızlık, bulantı ve kusma başta yumurtalık kanseri olmak üzere rahim kanserinin de belirtisi olabilir.

Tüm kanser türleri ilerleyen yaşlarda daha fazla görülmeye başlar. Rahim kanserinin en sık görüldüğü yaş grubu genel olarak 30-50 yaş arasındadır. Ancak ne yazık ki son yıllarda çok daha genç kadınlarda da görülmeye başlamıştır.

Rahim kanseri genel olarak yaşa bağlı olarak ortaya çıksa da sigara kullanımı, sağlıksız beslenme, ailede kanser öyküsünün olması risk faktörlerini artırmaktadır.

Rahim kanserinin anlaşılabilmesi için belirtilerin iyi takip edilmesi ve düzenli olarak muayeneye gidilmesi gerekir. Özellikle belirli bir yaştan sonra kadınların düzenli olarak jinekolojik muayene olması hastalıkların teşhisinde önemlidir.

Rahim kanseri başta olmak üzere hiçbir kanser türünün henüz bir aşısı yoktur.