Rahim Ağzı Kanseri (Serviks)

Rahim ağzı kanseri (serviks), rahim ağzının vajinaya bağlanan alt kısmı olan rahim ağzı hücrelerinde meydana gelen bir kanser türüdür.

Cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyon olan insan papilloma virüsünün (HPV) çeşitli türleri, çoğu rahim ağzı kanserine neden olmada rol oynar.

HVP Virüs enfeksiyonu hakkındaki yazdığıma  https://drdermanbasaran.com/hpv-virusu-enfeksiyonu/ linkinden ulaşabilirsiniz.

Serviks Kanserinin Bulguları Nelerdir?

Serviks kanserinin erken safhalarında herhangi bir bulgusu olmayabilir. Bununla birlikte tümör boyutu büyüdükçe cinsel ilişki sırasında, adet aralarında veya menopoza girdikten sonra vajinal kanama şikâyetine yol açabilir.

Ağır olabilen ve kötü bir kokuya sahip olabilen sulu, kanlı vajinal akıntı da serviks kanseri belirtisi olabilir.

Bu şikâyetler rahim ağzı kanserine özgü değillerdir, eğer böyle bir şikâyetiniz var ise bir hekime başvurmanızda fayda vardır.

Serviks Kanseri Türleri Nelerdir?

• Skuamöz hücre karsinoması: Bu tip rahim ağzı kanseri, rahim ağzının vajinaya doğru uzanan dış kısmını kaplayan ince, düz hücrelerde (skuamöz hücreler) başlar. Rahim ağzı kanserlerinin çoğu yassı hücreli karsinomlardır.
  • Adenokarsinom: Bu tip rahim ağzı kanseri, rahim ağzı kanalını kaplayan kolon şeklindeki glandüler hücrelerde başlar.

Bazen, her iki hücre tipi de rahim ağzı kanserine neden olmaktadır. Nadiren rahim ağzındaki diğer hücrelerde kanser oluşur.

Serviks Kanserinin Evrelendirilmesi Ne Demektir?

Kanser evrelendirmesi hekimler tarafından bir kanserin ne kadar yayıldığının anlaşılmasına denir. Hastalığınız için en doğru tedavinin belirlenmesinde kanser evresine ek olarak yaşınız ve genetik hastalıklarınız önem taşır.

Serviks Kanseri Nasıl Tedavi Edilir?

Cerrahi: Serviks kanserinde tümör kitlesinin çıkarılmasına yönelik bir cerrahi yapılabilir. Cerrahi çeşitli şekillerde yapılabilir.

Serviks, uterus(rahim) ve vajinanın üst kısmının çevre dokuyla geniş bir biçimde çıkartılması.(Radikal Histerektomi)
Uterus korunurken serviksin ve vajinanın üst kısmının çevre dokuyla geniş bir biçimde çıkartılması.

Radyoterapi: Işın tedavisi kullanılarak tümör hücrelerinin öldürülmesidir.

Kemoterapi: Rahim ağzı kanseri olan hastaların tedavisinde ışın tedavisine ek olarak daha az ölçüde kemoterapi de verilmektedir.

Rahim Ağzı Kanseri Risk Faktörleri Nelerdir?

Birçok cinsel partner: HPV kapma şansınız sizin ve partnerinizin cinsel partner sayısı ile doğru orantılıdır.

Erken cinsel aktivite: Erken yaşta seks yapmak HPV riskinizi artırır .

Diğer cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar (CYBE). Klamidya, bel soğukluğu, frengi ve HIV / AIDS gibi başka CYBE’lere sahip olmak HPV riskinizi artırır .

Zayıflamış bir bağışıklık sistemi. Bağışıklık sisteminiz ve sağlık durumunuz zayıflamış ise serviks kanserine yakalanma olasılığı daha yüksek olabilir.

Sigara içmek. Sigara, skuamöz hücreli rahim ağzı kanseri ile ilişkilidir.

Düşük önleme ilacına maruz kalma. Hamileyken dietilstilbestrol (DES) adlı bir ilaç aldıysanız, berrak hücreli adenokarsinom adı verilen rahim ağzı kanseri riskiniz artabilir.

Serviks Kanserini Nasıl Önleyebilirsiniz?

Doktorunuza HPV aşısını sorun. HPV enfeksiyonunu önlemek için aşı yaptırmak , rahim ağzı kanseri ve HPV ile ilişkili diğer kanser riskinizi azaltabilir . Doktorunuza HPV aşısının sizin için uygun olup olmadığını sormalısınız.

Rutin Pap testleri yaptırın. Pap testleri rahim ağzı kanser öncesi koşullarını tespit eder, bu sebeple Serviks kanserini önlemek için izlenebilir veya tedavi edilebilirler. Çoğu tıbbi kuruluş, rutin Pap testlerine 21 yaşında başlamayı ve birkaç yılda bir tekrarlamayı önerir.

Güvenli seks yapın. Her cinsel ilişkide prezervatif kullanmak ve cinsel partner sayısını sınırlamak gibi cinsel yolla bulaşan enfeksiyonları önlemek için önlemler alarak serviks kanseri riskinizi azaltın.

Sigara içmeyin. Sigara içmiyorsanız, başlamayın. Sigara içiyorsanız, bırakmanıza yardımcı olacak stratejiler hakkında doktorunuzla konuşun.

Rahim Ağzı Kanseri Tedavisinden Sonra Tekrar Gebe Kalabilir Miyim?
Serviks kanseri için tedavi edilen hastaların bir kısmı tedavi sonrasında üreme yetilerini koruyabilirler. Fakat hastaların bu isteklerini tedavi başlangıcında hekimlerine belirtmeleri gereklidir.

Tedavi Bitiminden Sonra Neler Olacak? Tekrar Kontrol Gerekli Mi?
Serviks kanseri için tedavi edilen hastalar tedavi bittikten sonra en az beş yıl süre ile yakın takibe alınırlar. Takip sıklığı ilk 2 yılda 3 ayda bir iken, daha sonra 6 ayda bire düşer. Her takip sırasında hekiminiz tarafından muayene edilirsiniz ve rahim ağzı yayması(smear) testiniz yapılır. Hekiminiz gerekli görürse tomografi veya ultrason gibi ek tetkikler de isteyebilir.

Eğer Rahim Ağzı Kanseri Tekrarlarsa Veya Vücutta Başka Bölgelere Sıçrarsa Ne Yapılır?
Hastalığınızın tekrarlaması durumunda kemoterapi, radyoterapi veya ameliyat seçenekleri kullanılabilir.

Diğer Bilinmesi Gerekenler

Rahim ağzı kanseri tedavisi sırasında hekiminizin öneri ve uyarılarına harfiyen uymanız beklenir. Bunun dışında tedaviniz ve olası yan etkileri konusunda da kafanıza takılan her noktayı hekiminiz ile paylaşmalısınız.

Kanser tedavisi hem hastalar hem de hekimler için oldukça yıpratıcı olabilecek, özel bir durumdur ve güncel bilgiler rahim ağzı kanseri tedavisinin bu konuda özel eğitim almış olan Jinekolojik Onkoloji Cerrahisi Uzmanları tarafından yapılmasının en iyi sonuçları verdiğini işaret etmektedir.

Dr. Derman Başaran, 10 yılı aşkın bir süredir sadece kadın kanserleri ve ilişkili durumlar ile ilgilenen ve hem yurtiçinde hem de yurtdışında en üst düzey kurumlarda eğitim almış ve hizmet etmiş bir hekimdir.

Bir klinikteki uzman hekim kadrosu sadece kadın kanserleri ile ilgilendikleri zaman hastaların aldıkları bakım ve tedavi başarısı da en üst düzeyde olmaktadır. Hastalığınızın tedavisinde en başarılı sonuçlar için tedavi olduğunuz merkezde jinekolojik onkoloji cerrahisi uzmanlarının bulunduğundan emin olunuz.