Miyomlar Nedir?

Miyomlar (myom ya da fibroid), üreme çağında ortaya çıkan iyi huylu tümörlerdir. Myomlar genellikle kansere neden olmayan rahim büyümeleri olarak da bilinir. Rahim kanserleri ile ilişkili değildir ve rahim kanserine neden olmamaktadır. Rahim Kanseri ile ilgili yazımı https://drdermanbasaran.com/rahim-kanseri/ linkinden inceleyebilirsiniz.

Birçok kadın, hayatlarının belli bir döneminde rahim myomlarına sahip olabilir. Ancak myomunuz olduğunu fark etmeyebilirsiniz.  Myomlar genellikle herhangi bir belirti göstermeyebilir. Doktorunuz pelvik muayene veya doğum öncesi ultrason sırasında tesadüfen myomlarınız olduğunu fark edebilir.

Büyük boyuttaki miyomlar idrar yolunu tıkayabilir ya da vajina girişine doğru çıkıntı yaparak sarkabilir. Bazen de myomlarda enfeksiyon, kanama ya da her ikisi birden olabilen yaralar gelişebilmektedir.

Miyomların Belirtileri Nelerdir?

Miyomları olan birçok kadında herhangi bir şekilde semptom görülmemektedir. Ancak; miyomların boyutu, türü ve sayısına bağlı olarak birtakım semptomlarla karşılaşılması mümkündür.

Semptom gösteren kadınlarda genel olarak şu şekilde belirtiler görülebilmektedir:

• Ağır adet dönemi kanaması
  • Bir haftadan uzun süren adet dönemi
  • Pelviste(kasık bölgesi) basınç ya da ağrı
  • Sık sık idrara çıkma
  • Mesaneyi boşaltırken zorluk çekme
  • Kabızlık sorunu
  • Sırt ağrısı ya da bacakta ağrılar
  • Ağrılı cinsel ilişki
  • Enfekte olan miyomlarda vajinal akıntı
  • Anemi
  • İnfertilite (kısırlık)

Myomlar nadiren de olsa kronik ağrıya neden olabilmektedir.

Miyom Türleri Nelerdir?

Miyomların türleri, genellikle rahim içerisinde bulundukları yere göre sınıflandırılır.

1. En yaygın olan myom türü rahim duvarında büyüyen intramural myomlardır.
  2. Subserozal miyomlar ise uterusun dış duvarında büyümektedir. Bu türdeki miyomlar büyüme gösterdikçe, boyutları nedeniyle yakındaki organlarda baskıya ya da ağrıya neden olabilmektedir.
  3. Submukozal fibroidler ise rahim astarının hemen altında büyümektedir. Rahim boşluğuna doğru çıkıntı yaparak ağır kanamaya ve diğer daha ciddi komplikasyonlara yol açabilmektedir.
  4. Saplı myomlar uterusun içinde ya da dışında küçük saplarda veya gövdelerde büyür.
  5. İntrakaviter myomlar ise uterus boşluğuna doğru büyümektedir.

Miyomlar Neden Oluşur?

Irk: Yapılan araştırmalara göre myomların Afrika kökenli Amerikalı kadınlarda daha yaygın görüldüğü ortaya konulmuştur.

Yaş: Yapılan bir araştırmada, 35 yaşından küçük beyaz kadınların 45 yaşından büyük beyaz kadınlara kıyasla daha hızlı büyümekte olan miyomlara sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Aynı zamanda, 30 yaşına kadar hamile kalmayı beklemek de kadınların miyom geliştirme riskini daha da artırmaktadır.

Erken adet görme: Ergenlik dönemine giriş ile birlikte ilk adetin erken yaşta olması da miyom oluşma riskini artırmaktadır.

Kafein ve alkol tüketimi: 2016 yılında yapılan bir çalışmada, alkol ve kafein alımı ile artan miyom oluşma riski arasındaki ilişkinin yakından ilgili olduğu saptanmıştır.

Genetik faktörler: Araştırmacılar, bazı belirli genetik değişikliklerin miyom büyümesiyle bağlantılı olduğunu öne sürmektedir. (aile öyküsü gibi)

Genel sağlık durumu: Obezite, yüksek tansiyon ve benzeri hastalıklar myom gelişimi ve büyümesinde büyük rol oynamaktadır.

Diyet: Kırmızı et ağırlıklı yapılan (protein diyetleri) myom oluşumu ve miyomların büyümesine neden olmaktadır.

Hormonlar: Östrojen ve progesteron hormonlarının anormal salgılanması durumunda myom oluşumu tetiklenebilir.

Bunlara ek olarak halk arasında yanlış bilinen ve yayılan “doğum kontrol haplarının kullanımının myomlara neden olduğu” düşüncesi doğruluğu olmayan bir durumdur. Bu konuda doğum kontrol haplarının myomlara bir etkisi olmadığı gösterilmektedir.

Miyomlar Nasıl Teşhis Edilir?

Rahim miyomlarının klinik olarak tanısı pelvik muayene ya da ultrason aracılığıyla konulmaktadır. Yukarıda da belirttiğimiz belirtiler görüldüğü takdirde yapılan muayeneler sonucunda doğru teşhis konulabilir.

Hekiminiz genellikle fiziki muayene esnasında myomları tespit edebilir. Pelvik muayene esnasında ise, özellikle sarkma yapan myom türlerinde, kolaylıkla teşhis edilebilir.

Teşhis belirsizse, hekimler bölgenin net görüntüsünü elde etmek için vajinadan rahime bir ultrason cihazı yerleştirebilir. Transvajinal ultrasonografi olarak bilinen bu prosedür, myomları kontrol etmek için de kullanılmaktadır.

Anemiyi kontrol etmek için kan testleri yapılır. Rahim ağzı kanserini ekarte etmek için smear (Pap) ya da insan papilloma virüsü (HPV) testi ( servikal sitoloji testleri olarak adlandırılır ) yapılabilir.

En yaygın şikayetlerden biri olan ağır ve ağrılı geçen adet dönemi, adet döneminin uzun sürmesi durumunda doktorunuza başvurmalısınız.

Miyomlar Nasıl Tedavi Edilir?

Miyomlar ciddi semptomlara neden oluyorsa ameliyat gerekebilir.

Myomlar küçükse ya da herhangi bir belirtiye neden olmuyorsa tedaviye gerek görülmemektedir.

Myomlar semptomlara neden olursa, mümkünse cerrahi olarak çıkarılırlar (miyomektomi, laparoskopik, robotik). Sadece myomun çıkarılarak tedavi edildiği durumlarda, kadınlar için doğurganlık devam etmektedir ve çocuk sahibi olabilirler.

Ancak miyomların büyük olduğu durumlarda tüm rahmin alınması (histerektomi) gerekebilir. Her iki işlemde de karında büyük bir kesi yapılarak (laparotomi) yapılabilmektedir. Gelişen teknoloji sayesinde ve hastaya uygun görüldüğü takdirde bu işlemler göbek deliğine yakın bir ya da daha fazla küçük kesiden sokulan aletlerle (laparoskopi) yapılabilir.

Eğer myomlar vajinaya doğru çıkıntı yapıyorsa (sarkma), vajinadan yerleştirilecek olan aletlerle çıkarılabilir.

Dr.Derman Başaran, gelişmiş robotik prosedürleri gerçekleştirmek için gerekli oldukça uzmanlaşmış eğitime sahiptir ve bunlardan yüzlercesini gerçekleştirdiği için, hastaların mümkün olan en iyi sonuçları almasını sağlayabilir. Robotla myom tedavisi için yüzlerce hastayla ilgilenmiş; başarılı sonuçlar almıştır. Myomlarınızın tedavisi için gereken süreci özverili bir şekilde planlayacak ve sizler için en uygun tedavi yöntemini uygulayacaktır.

Robotik cerrahi ile miyomların tedavisi konusunda daha fazla bilgi edinmek için Robotik Miyom Ameliyatı yazımı okuyabilirsiniz.